• Adaptive learning and reduced cognitive uncertainty in a financial organization 

      Antonsen, Yngve; Thunberg, Odd Arne; Tiller, Tom (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2010)
      <p><i>Purpose</i>: This paper analyses and discusses the “learning activities” that comprise obligatory learning at work by employees each month. The management strategy is to use these learning activities to spread knowledge, exchange experience and implement new skills within the organisation. The purpose of this paper is to answer the question: to what extent do these learning activities at the ...
    • Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven 

      Antonsen, Yngve; Thunberg, Odd Arne; Andreassen, Svein-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-02-15)
      Den nye norske femårige grunnskolelærerutdanningen har som mål at studentene skal utvikle sin FoU-kompetanse. I artikkelen undersøker vi hvordan aksjonslæring i FoU-oppgaven kan bidra til lærerstudenters kompetanse i utviklingsarbeid. Vi har induktivt og deretter deduktivt analysert 51 kvalitative semistrukturerte intervjuer med lærerstudenter som har gjennomført aksjonslæring som en del av FoU-oppgaven ...
    • Bank advisors working with contradiction : meeting the demands of control through reflective learning 

      Antonsen, Yngve; Thunberg, Odd Arne; Tiller, Tom (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      Abstract This study of a Norwegian bank’s strategic learning initiatives is based on theory about reflective learning and external constraints on learning. Its main aim is to investigate how the practice of reflective learning among advisors who provide customer service is influenced by new institutional demands, strategic learning initiatives and senior management in an organisation using ...
    • «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse 

      Antonsen, Yngve; Maxwell, Gregor; Bjørndal, Kristin Emilie W; Jakhelln, Rachel Elise (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-13)
      De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med økt fag- og forskningskunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opplæringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere at den formelle lærerkompetansen fra en integrert femårig grunnskolelærerutdanning samsvarer med deres ...
    • Devised theatre methodology to promote creativity in school 

      Munk, Camilla Steine; Antonsen, Yngve; Andreassen, Svein-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-03-11)
      This study examines the use of a devised theatre methodology to develop more creativity in the professional learning community and among students. Data from focus groups in an action research project in an upper secondary school in Norway have been thema tically analysed. Using the practice architecture theory, we identi fied three different practices: ‘creative practice’, ‘collective creative ...
    • Early career teachers’ role in school development and professional learning 

      Antonsen, Yngve; Aspfors, Jessica; Maxwell, Gregor Ross (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-23)
      School improvement efforts rely on teachers’ capacity for professional development and learning. We investigate the kind of roles taken by early career teachers (ECTs) with a master’s degree from a research-based teacher education programme in relation to professional learning and school development in Norwegian schools after five years in the profession. The conceptual framework includes research ...
    • Engasjement og kontroll på arbeidsplassen En studie av hvordan styring påvirker refleksiv læring 

      Antonsen, Yngve (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2011-05-18)
      Avhandlingen tar utgangspunkt i reaktiveringen av styringstrenden i organisasjoner på 2000-tallet. Innføringen av styringssystemer som balansert målekort hevdes å redusere ansattes læring og påvirkningsmuligheter for organisasjoners læring. Samtidig har ansatte et behov for å kontinuerlig kunne oppdatere egen kunnskap i kunnskapsorganisasjoner. Konstruktivistisk læringsteori og aksjonsforskning ...
    • FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling? 

      Bjørndal, Kristin Emilie W; Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise (Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-13)
      De nye femårige grunnskolelærerutdanningene på masternivå skal kvalifisere for en profesjonsutøvelse som bygger på forsknings- og utviklingsarbeid (FoU). Det finnes få norske studier som undersøker hvordan lærere forstår og anvender forskningsbasert kunnskap i yrket (Mausethagen, 2015). Denne studien undersøker følgende forskningsspørsmål: Hvordan anvender nyutdannede lærere med master i ...
    • Incorporating sustainable development and inclusive education in teacher education for the Arctic 

      Windsor, Sally; Maxwell, Gregor Ross; Antonsen, Yngve (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-08-03)
      This article explores how teacher education institutions can better prepare teachers to help to create inclusive and sustainable self-determined Arctic communities. Building on the theoretical concepts of just sustainabilities, transgressive learning, the capabilities approach, and relational thinking within inclusive pedagogy, we propose that education for sustainable development (ESD) and inclusive ...
    • International Cooperation on Search and Rescue in the Arctic 

      Sydnes, Are K.; Sydnes, Maria; Antonsen, Yngve (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-09)
      SAR in the Arctic is a complex and dynamic cross-disciplinary activity that requires the combined effort of multiple actors with specialized human and technical resources. Due to limited resources and infrastructure in the Arctic, international cooperation is particularly important. This article applies a conceptual framework drawn from regime-theory to study SAR cooperation in the Arctic. More ...
    • «Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget 

      Lauritzen, Lise-Mari; Antonsen, Yngve; Nesby, Linda Hamrin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-10)
      I den nye læreplanen (LK20) ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i norsk skole. Denne studien undersøker begrepsforståelse, skjønnlitteraturens betyd­ning og didaktikk knyttet til temaet. Våren 2019 ble 13 norsklærere fra fem videre­gående skoler intervjuet ved bruk av en semi-strukturert intervjuguide. Den tematiske analysen av datamaterialet viser følgende resultater: Lærerne ...
    • «Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget 

      Lauritzen, Lise-Mari; Antonsen, Yngve; Nesby, Linda Hamrin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-10)
      I den nye læreplanen (LK20) ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i norsk skole. Denne studien undersøker begrepsforståelse, skjønnlitteraturens betyd­ning og didaktikk knyttet til temaet. Våren 2019 ble 13 norsklærere fra fem videre­gående skoler intervjuet ved bruk av en semi-strukturert intervjuguide. Den tematiske analysen av datamaterialet viser følgende resultater: Lærerne ...
    • Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen – en arena for kvalifisering, sosialisering og subjektivering 

      Madsen, Siri Sollied; Kleiven, Hanne Merete Hestvik; Mørreaunet, Sissel; Antonsen, Yngve; Steinsvik, Betty (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-02-14)
      I studien undersøker vi hvordan grensekryssingen mellom arbeidet og styrerutdanningen bidrar til kvalifisering, sosialisering og subjektivering i rollen som leder i barnehager. Det teoretiske rammeverket er Biestas (2014) forståelse av kvalifisering, sosialisering og subjektivering som utdanningers tre funksjonsområder. Studien bygger på kvalitative data og presenterer analyse av eksamensoppgaver ...
    • Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen? 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-07)
      Femårig masterutdanning for grunnskolelærere ble pilotert ved UiT Norges arktiske universitet fra 2010 og innført i Norge fra 2017. Utdanningen innebærer faglig fordypning i tre fag for lærere i 5.−10. trinn, eller fire fag for lærere i 1.−7. trinn. Masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksisorientert og relevant for skolen. Denne kvalitative studien undersøker hvordan de to første kullene ...
    • Oppsummering KOMII H-2017- V 2018. Arbeidsnotat i KOMII-prosjektet - en kort, stikkordsbasert oppsummering 

      Sørly, Rita; Bye, Geir; Ellingsen, May-Britt; Antonsen, Yngve; Skare, Roar (Research report; Forskningsrapport, 2018-08-17)
      Arbeidsnotatet presenterer en kort oppsummering av de viktigste funnene i KOMI-prosjektet – Kommunal Innovasjonsledelse og Innovasjonskultur - høst 2017 og vår 2018. Notatet har to deler. Del 1 tematiserer erfaringer fra ulike deler av arbeidet knyttet opp mot implementering av arbeidspakker i Utviklingsprogrammet i Tromsø Kommune, høsten 2017. Del 2, våren 2018, undersøker suksessfaktorer ...
    • Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to the Profession (STEP): Becoming a professional teacher 

      Bjerkholt, Eva; Olsen, Knut-Rune; Brokke, Tonje Harbek; Madsen, Janne; Havre, Sissel; Hjardemaal, Finn; Antonsen, Yngve; Stenseth, Anna Maria Helena; Mork, Magnus; Skytterstad, Remi (Conference object; Konferansebidrag, 2023-03)
      STEP will develop research- and experience-based knowledge on transition from Master Initial Teacher Education (M-ITE) into the teacher profession to influence on further development, implementation and institutionalization of the Norwegian national framework for induction and mentoring Newly Qualified Teachers (NQTs). 
    • Samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse utvider praksisfellesskapet og læring om samvirke 

      Antonsen, Yngve; Ellingsen, May-Britt (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-28)
      Casestudien undersøker hvordan samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse påvirker læring og utvikling av transaksjonsminnesystem (TMS) på operativt nivå horisontalt mellom etater. Datamaterialet er innhentet fra ni norske nødmeldingssentraler med ulike samarbeidsbetingelser og geografi og er kategorisert i modellene SAMLOK, SPREDT og NÆR. Analysen av kvalitative ...
    • Skolers læringspraksiser og nyutdannede lærere 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      I dette kapitlet bruker vi teorien om praksisarkitekturer som en linse for å undersøke hvordan nyutdannede lærere med en femårig integrert masterutdanning erfarer å inkluderes og få støtte gjennom skolens læringspraksis det første året i yrket. Kapitlet gir innsikt i hvordan individuelle og sosiale læringspraksiser i skolen får konsekvenser for nyutdannede læreres videre læring og utvikling og deres ...
    • Solo, collaborative or collective? Newly qualified teachers’ experiences of being stirred into induction practices 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Aspfors, Jessica; Bjørndahl, Kristin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-06-22)
      This study investigated newly qualified primary and lower secondary school teachers with a master’s degree in Norway and how they experienced being stirred into induction practices in their school. The theory of practice architectures was the theoretical framework used in the analysis, and the term ‘stirred into’ refers to the dynamics of entering and becoming a practitioner of a specific practice. ...